زمانی که حرف از ابرشرکتهای صنعت گیم میشود، یکی از نامهایی که همیشه به خاطر میرسد Electronic Arts است. اکثر مردم با توسعهدهندههای بزرگ گیمینگ آشنا هستند. از Ubisoft گرفته تا Electronic Arts و غولهای دیگر. چیزی که اکثر بازیکنان فراموش میکنند، این موضوع حیاتیست که تمامی این توسعهدهندهها سازندههای خاص خود را دارند. Ubisoft شرکت سازندهی اصلی Ubisoft Montreal را داشته و Electronic Arts هم کمپانی سازندهی EA Dice را دارد. مسئولیت سازندههای مذکور ساخت عناوین برای توسعهدهندهی خود است. مسئولیت تمامی بخشهای ساخت بازی به عهدهی این افراد است.
کمپانی معروف و شناخته شدهی EA Digital Illusions CE AB با نام تجاری Dice شناخته میشود. این شرکت سوئدی بازیسازی در استکهلم قرار گرفته است. سال 1992 بود که این شرکت پایهگذاری شد. از سال 2006 بود که کمپانی EA این سازنده را خریداری کرد. عناوینی که در کارنامهی کاری مفتخر آن قرار دارند حقیقتاً هیجانانگیز است. موفقیت Electronic Arts تقریباً به صورت کامل برای آثار ساخته شده توسط آنها بود. از طریق بخش آزمایشگاه Frostbite، همین کمپانی Dice بود که توانست موتور گرافیکی Frostbite را بسازد. اما تاریخ Dice از چیزی که فکر میکنید قدیمیتر و عمیقتر است.
با نگاه انداختن به پایهگذاری و سالهای آغازین کمپانی مذکور در بازهی زمانی 1992 تا سال 2000، به اطلاعات جالبی دست پیدا میکنیم. در ماه می سال 1992 بود که شرکت Digital Illusions توسط Olof “Olle” Gustafsson، Markus Nystorm، Fredrik Liliegren و Andreas Axelsson پایهگذاری شد. این چهار دوست صمیمی اعضای فعال سابق گروه The Silents بودند. حالا سوال اینجاست که این گروه چه مسئولیتی را به عهده داشتند؟! در اصل The Silents یک تیم دمو هستند که برای سیستمهای Amiga جمع شده بودند. این چهار فرد استثنایی در دانشگاه وکخو تحصیل کردند. به همین دلیل است که شرکت Dice در شهر وکخو قرار گرفته است.
در سال 2000 بود که کمپانی Dice توانست سازندهای را به عنوان Refraction Games (که بازی Codename Eagle را ساخته ) بخرد. از طریق همین خرید این شرکت صاحب عنوان در دست توسعهی Battlefield 1942 شد. Patrick Soderlund که در سال 1997 شرکت Refraction Games را تأسیس کرده بود را به کمپانی Dice پیوست. وی جایگاه رئیس بخش اجرایی را از آن خود کرد. پس از خرید شرکت Refraction Games، سازندهی سوئدی ما Sandbox Studios را نیز در ماه آوریل 2001 به کمپانی Dice پیوست.
50 کارمند جدید از طریق Sandbox Studios به اعضای Dice اضافه شدند. پس از همین واقعه بود که تعداد کارمندان این شرکت سوئدی به 150 رسید. در ماه سپتامبر 2004، شرکت Dice با یک کمپانی نیویورکی آمریکایی تحت عنوان Trauma Studios یکی شد. استودیوی Trauma Studios در آن دوران تنها 9 کارمند داشت. شاید به نظر تعداد بسیاری کمی به نظر برسد، همین تعداد ناچیز در پروژههای عظیم تأثیر باورنکردنی خواهند گذاشت. اما پیشرفت و توسعهی مستقل Dice در همان سالها به پایان رسید.
در ماه نوامبر سال 2004 بود که شرکت Electronic Arts (معروف به EA) اعلام کردند که قصدشان خرید تمامی سهام باارزش و گرانقیمت کمپانی Dice است. قیمت این سهام 61 کرون سوئدی برای هر بخش بود. این مبلغ مقدار بسیار مناسبی برای شرکتی مانند Dice بود. قرارداد نهایی میان دو کمپانی برای تاریخ 27 دسامبر همان سال برنامهریزی شده بود. در زمان وقوع این قرارداد، شرکت Electronic Arts مقدار 18.9% از سهام Dice را در اختیار خود داشتند. ابتدا، قرارداد توسط سهامدارانی که بیش از 28% از سهام Dice را در دست داشتند و در تاریخ 15 دسامبر کنسل شد. پس از همین واقعه بود که Electronic Arts پیشنهاد خود را در تاریخ 20 دسامبر عوض کردند. مقدار خریداری از کل سهام به تنها 44.5% از سهام با همان قیمت تغییر کرد.
مهلت پیشنهاد نیز به تاریخ 20 ماه ژانویه سال 2005 تغییر کرد. در 25 ژانویه 2005، سهامداران اعلام کردند که به نتیجهی مثبتی رسیدهاند. شرکت Electronic Arts توانست سهم خود را به 59.8% برساند.
در ماه مارچ سال 2006 بود که کمپانی Electronic Arts نقشهی جدید خود برای بدست آوردن کل سهام حاضر شرکت Dice به قیمت 67.50 کرون سوئدی برای هر قطعه اعلام کرد. این خرید در تاریخ 2 ماه اکتبر آن سال با مبلغ 2.6 میلیون دلار تموم شد. این مبلغ توسط شرکت EA از دلار به 175.5 میلیون کرون سوئدی تبدیل شد. مدت بسیار کوتاهی پس از خریداری، در تاریخ 5 اکتبر همان سال، Electronic Arts شعبهی Digital Illusions Canada شرکت Dice که در آنتریو بود را تعطیل کرد. 25 کارمندی که در این استودیو فعالیت میکردند دو تصمیم در اختیارشان گرفت؛ 1) به مرکز فعالیت Dice در استکهلم منتقل شوند. 2) یکی از شعبههای EA را برای مکان فعالیت بعدی خود انتخاب کنند.
پایهگذار همکار Dice در تاریخ 16 اکتبر سال 2006 اعلام کرد که کمپانی RedJade ادامهی شعبهی Digital Illusions Canada خواهد بود. در ماه می سال 2013، شرکت EA یک شعبهی جدید در لس آنجلس برای Dice تأسیس کرد. نام این شعبه Dice LA بود و توسط گروه حرفهای و قدیمی EA که در Danger Close Games فعالیت میکردند مدیریت میشد. کمپانی Dice LA در کل مسئولیت حمایت این شرکت و سایر عناوین EA را به عهده داشت و اثر مستقلی برای خود خلق نکرده بود. آقای Vince Zampella که از شرکت Respawn Entertainment (یک استودیوی EA دیگر) است، در ماه ژانویهی 2020 به عنوان رئیس جدید کمپانی Dice LA اعلام شد.
زمانی که حرف از آثار ساخته شده توسط این استودیوی میشود، عناوین درخشان بیشماری به ذهن میرسند. کل فرنچایز مشهور و به یادماندنی Battlefield که هنوز در لیست معروفترین سری بازیهای شوتر اول قرار دارد، Star Wars Battlefront 1 و Star Wars Battlefront 2 که آثار عجیب ولی در نهایت بسیار موفقی بودند و سری شناخته شده و بیرقیب Mirror’s Edge! کارنامهی کاری Dice تقریباً به صورت انحصاری مسئول پیشرفت و شهرت Electronic Arts است. با این بازیها بود که شرکت EA به یک ابرشرکت باورنکردنی تبدیل شد. اگر شرکتی عنوان برترین استودیوی EA را داشته باشد، آن کمپانی Dice است!